לעמיתים נותרים לעיתים יתרות כספים קטנות בתוכניות הפנסיה, יתרות אלו נוצרות במרבית המקרים עקב "טעויות" של הגופים המוסדיים, לדוגמא :
- עמית / מבוטח משך את הכספים מחשבונו, אולם החברה בצעה שיערוך המועד מאוחר יותר וכך נוצרה יתרה שלא הועברה ללקוח.
- עמית / מבוטח נייד / העביר את הכספים לחברה אחרת אולם המעסיק ביצע הפקדה נוספת לחשבון וכך נוצרה יתרה של הועברה.
על הגוף המנהל שאצלו נוצרה הטעות הראשונית שלא טופלה היה להשלים את הטיפול ולהעביר את יתרת הכספים או ללקוח או לגוף אליו ניודו הכספים, אולם בפועל המצב לא תמיד מתרחש ונותרות יתרות קטנות מהן החברה המנהלת עושה כסף גדול.
לאור זאת הנחה האוצר כבר בשנת 2018 את הגופים לבצע החזר יזום של הכספים ללקוחות להם נותרה יתרה עד כ 1,300 ₪. ובשנת 2020 עודכנה ההנחיה.
אצל לקוחות רבים המגיעים לייעוץ פנסיוני ניתן לראות עדין יתרות נמוכות, דבר המעיד על אי מימוש ההנחיה והשארת הכספים בחברות.
כיצד הופך "כסף קטן" זה לכסף גדול בחברות ?
החברות גובות דמי ניהול בשיעור מקסימלי מחשבונות אלו ובך "מאפסות" את היתרה באמצעות העברתה לחשבון החברה המנהלת.
מה עושים – אם גילת שיש לך יתרה נמוכה בחשבון, יש לפנות לגוף ולבקש את העברת הכספים לחשבונך ולא להשאיר זאת כ"תרומה" לחברה המנהלת.
כתבה זו נועדה להסב את תשומת הלב להשפעה אפשרית על הפנסיה בקרנות הוותיקות ואיננה בבחינת ייעוץ פנסיוני.
